Sak om innovasjonscampen i Nordstrands Blad

Innovasjonscampen

Se artikkelen her

Dette skriver avisen:

Til tross for korona ble årets innovasjonscamp gjennomført med stil på Konghavn videregående skole. Årets oppdrag var gitt av organisasjonen Klimabrølet og gikk ut på å skape en kampanje som ville gjøre klimabrølet attraktivt for barn og unge i fire åre fremover.

Etter flere intense pitcherunder og dommerdiskusjoner var det til slutt Klimakollektivet bestående av fem elever på andre trinn som kunne juble for årets seier.

Utfordrende

Entreprenørskapslærer Claus Dahm forteller at det har vært utfordrende å arrangere campen under koronaperioden,

– Vi har likevel klart å holde meteren ved å være få elever per rom på skolen. God planlegging har vært alfa omega og har gjort at vi har klart å gjennomføre en strålende camp til tross for smittesituasjonen, forteller Dahm.

Vinnerbidraget til Klimakollektivet var kreativ løsning på hvordan man skal engasjere de unge i klimakampen. De unge begynner nok å bli litt lei av pekefingre, og av å høre at framtiden deres blir ødelagt av dagens og gårsdagens generasjon.

– Klimakollektivet hadde derfor funnet ut at de ville lage en realityserie basert på serien «kollektivet» – der man skrur tiden frem til 2050, i en tenkt virkelighet hvor klimakrisen har inntruffet. Deltakerne får utfordringer knyttet til at de ikke har rent vant, ikke nok mat eller medisiner. De kan også bli stemt ut og tv-seerne kan hjelpe dem ved å brøle – for klimaet, forteller Dahm.

Nyttige innspill

Både han og juryen ble imponert over innsatsen til guttene.

Andreplassen gikk til Kommunekampen, hvor tanken var å engasjere alle landets kommuner i å konkurrere om det høyeste brølet. De hadde blant annet lyst til å ta med kjendiser som kunne promotert sin egen kommune.

Tredjeplassen gikk til Klimaropert, med et ønske om å plassere en kjempemikrofon eller ropert ulike steder i byer og tettsteder der hvert brøl ble registrert. Dermed kunne man konkurrere på tvers av bygrenser. Roperten skulle også fungert som en kunstinstallasjon laget av gjenbrukte materialer.

Årets oppdragsgiver Klimabrølet sier at de har fått mange gode ideer av konseptene elevene har kommet opp med.

– I teorien ønsket vi å kunne videreutvikle de beste ideène i samarbeid med elevgruppene, men dette har så klart med tid og ressurser å gjøre. Vi har fått veldig nyttige innspill på hvordan vi kan sette klimakampen på dagsorden og hvordan vi best mulig kan nå ut til den unge generasjonen