Oslos fineste skolebygg

Kongshavn - sett nedenfra

Kongshavn videregående skole er et landemerke i Oslo og er kjent for sin fantastiske utsikt – ikke uten grunn kommer mange brudepar hit etter vielsen for å ta bilder med den staselige bygningen og utsikten over Oslofjorden i bakgrunnen.

Selve bygget er fra 1917 og har enkelte rom som er fredet på grunn av det unike interiøret med freskomalerier av Per Krohg på veggene, men først og fremst er det et toppmoderne skolebygg med det aller nyeste av utstyr.

Vi har fått en struktur på bygget som vi er veldig fornøyde med. I første etasje ligger alle "fellesrommene". Her ligger alle kontorene, et velutstyrt bibliotek, et læringssenter og et stort auditorium som rommer 150 personer, der vi har plass til et helt årstrinn og der vi setter opp Kongshavnrevyen i januar hvert år.

I første etasje finner du også den populære kantina som holder åpent fra kl. 07.45 til 14.00 hver dag. Her kan du kjøpe varm og kald mat og drikke.

I annen etasje finner du rommene til Vg1-klassene, i tredje etasje holder Vg2-klassene til og her er også alle spesialrommene for realfag. I fjerde etasje finner du rommene til Vg3-klassene og vårt helt egne podcaststudio. I hver av etasjene er det et stort fellesområde der årstrinnet kan møtes på tvers av klasser og som brukes både til gruppearbeid og avkobling.

I tårnene med utsikt over Oslofjorden finner du grupperom og elevenes hvilerom - Utsikten.

Kongshavn er en tradisjonell klasseromsskole der hver klasse har sitt eget rom, men i tillegg finnes det ett stort og to små auditorier, mange grupperom og velutstyrte spesialrom. Vi er spesielt stolte av biologirommet vårt, som har et eget vekstrom der vi kan dyrke fram planter under ulike forhold og styre temperatur, lys og fuktighet.

De kanskje aller flotteste rommene finner vi i underetasjen. Her er et treningsstudio med en mengde toppmoderne apparater – fullt på høyde med det en finner i et profesjonelt treningsstudio, og et
danse-/aerobicrom til andre aktiviteter. Disse rommene brukes i kroppsøvingstimene, men elevene kan også bruke treningsrommene etter skoletid. Da er det elever i Vg3 som har ansvar for å passe på at alt går som det skal og at ingen skader seg – og det beste av alt: Det er gratis!

Mye av kroppsøvingsundervisningen foregår i Ekeberghallen som ligger en timinutters joggetur unna, men vi bruker også treningsrommene og uteområdene rundt skolen.

Vi er på alle måter en åpen skole. Her er alle rom (unntatt spesialrom og treningsrom) åpne for elevene fra mandag til torsdag mellom kl. 07.30 og 19.30. Vil du gjøre skolearbeid på ettermiddag og kveld, kan du altså bruke biblioteket, læringssenteret og klasserommene.

Velkommen til Oslos flotteste skolebygg!