Fylkesmesterskapet i Ungdomsbedrift 2023 - fem finaleplasser og en hederspris!

Sett UB

Årets fylkesmesterskap var et flott arrangement på Sentralen i Oslo sentrum. Videregående skoler fra hele byen var representert. Kongshavn var skolen som tok hjem flest priser, med hele tretten priser totalt, fordelt på seks ungdomsbedrifter. Alle gjorde en god innsats, men vi vil spesielt trekke fram Sett UB, som tok to førsteplasser, to tredjeplasser og en andreplass.

Nå venter vi spent på finalen 23. mars. Snella UB vant innovasjonsprisen på onsdag, og ble med det sikret finaleplass på forhånd. I dag ble resten av finalistene plukket ut av juryen. Det er til sammen fjorten finalister som skal møtes til dyst, og fem av dem er Kongshavnbedrifter, nemlig Toy to Joy UB, Vedgrabbarna UB, Sett UB, Snella UB og Fjord UB. Vi gratulerer med finaleplass!

Det var ikke bare elevene som leverte sterkt. Ungt Entreprenørskaps Hederspris 2023 gikk til Claus William Dahm, som er lærer på Kongshavn. Juryens begrunnelse for seieren var som følger:

Andre hederspris går til en engasjert mann som gir alt for elevene sine. Han har vært med å bygge opp en skole med uttalt satsing på entreprenørskap som nå er i toppen innen dette feltet også nasjonalt. De bidrar også ovenfor ungdomsskoler i nærmiljøet. Med linjen CRE8SLO får elevene en helhetlig inngang til entreprenørskap med innovasjonscamper, UB, tverrfaglig undervisning og internasjonalt perspektiv. Fokuset på bærekraft er sterkt, og vi ser at ungdomsbedriftene fra Kongshavn har en tydelig identitet og får gode resultater.

Claus Dahm, vinner av Ungt Entreprenørskaps Hederspris 2023
Snella UB