Aktivitetsuke på Kongshavn

Tur til Trysil

På Vg1 var det endelig klart for den årlige turen til skibakken i Trysil. Nybegynnere fikk tilbud om skikurs, mens de som allerede hadde stått en del i bakken fikk slå seg løs på slalåmski og snowboard. Elevene bodde i hytter og ble bedre kjent med hverandre.

Vg2 utnyttet vinterværet med en aktivitetsdag på Tryvann. Noen gikk på ski, noen på snowboard, og noen valgte å ake på kjelke i Korketrekkeren. Det var dessuten flere utflukter. Klasse 2A, 2B, 2D og 2F tilbrakte to lærerike dager i Gøteborg med blant annet besøk på Göteborgs Konstmuseum og Universeum. I løpet av uka var alle klassene også på besøk på Holocaustsenteret, og vi fikk konsertbesøk av Fredrik Høyer og Bendik Baksaas i regi av Den Kulturelle Skolesekken. Klasse 2E var på utflukt til Lillehammer. Her besøkte de Lillehammer Kunstmuseum, hvor de fikk en innføring i ulike epoker i litteratur- og kunsthistorien. De fikk omvisning på Maihaugen med fokus på byggeskikker for norske hjem i ulike tidsperioder, og besøkte dronning Sonjas barndomshjem.

Også de som ble igjen i Oslo hadde en begivenhetsrik uke. Alle klassene i Vg3 gjennomførte prosjektet Akademisk skriving. Her skal elevene fordype seg i et tema knyttet til et av fagene sine, og benytte ulike kilder og studieteknikker. Dette gir nyttig trening i å jobbe med akademiske kilder, med å tenke kritisk og å lese og skrive avanserte tekster, og er med andre ord god forberedelse til høyere utdanning. Elevene fikk også et annerledes avbrekk i form av en skidag og en kinotur, hvor de så filmen Kampen om Narvik.

Takk for en hyggelig og lærerik uke, alle sammen!

Tur til Trysil
Tur til Korketrekkeren