Tilbud om vaksinering og hurtigtesting på Kongshavn vgs

Gladnyhet

Vaksinasjon

Vi regner med å kunne tilby alle elevene våre vaksinering på skolen. Vi har fått bekreftet at vi i samarbeid med Nordstrand bydel tilbyr elevene våre vaksinering på skolen førstkommende torsdag 9. september.

Elever som ikke er vaksinert prioriteres, og vi starter med elever i vg2. Neste vaksinasjonsdag vil være forbeholdt elever i vg1. Elever i vg3 som enda ikke har fått første vaksine vil få tilbud om vaksinering dersom det er ledig kapasitet.

Det er helsepersonell fra bydelen som står for vaksineringen. Mer detaljert informasjon fra Nordstrand vaksinasjonssenter finner du her.

Det er frivillig å vaksinere seg. Ungdom som har fylt 16 år kan selv ta beslutningen om de ønsker å vaksineres. Elever under 16 år må ha med samtykkeskjema med foresattes signatur. Alle elever må ta med utfylt egenerklæringsskjema når de skal vaksineres.

Hurtigtesting

På grunn av smittesituasjonen i Oslo oppfordrer vi alle elever til å teste seg regelmessig. Dette bør gjøres to dager i uken, på mandag og torsdag.

• Testen er frivillig, men vi oppfordrer alle elever til å gjennomføre testen.
  • De som ikke vil teste seg fast, må være i vanlig karantene dersom de blir nærkontakter på skolen eller andre steder.

Hvis elevene tester seg selv to ganger i uka, på mandager og torsdager, trenger de ikke å gå i smittekarantene, selv om de er nærkontakter.

Elevene må fremdeles være i karantene hvis

• de kommer fra et land med innreisekarantene
  • de har symptomer på koronavirus
  • de er husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære kontakter til en smittet

I slutten av neste uke får alle elever på Kongshavn åtte tester som skal dekke fire ukers forbruk frem til høstferien. Alle har i går og i dag fått utlevert tester som kan brukes neste uke.

Her finner dere mer informasjon om hvordan du gjennomfører testen på korrekt måte: https://aktuelt.osloskolen.no/massetesting-i-osloskolen/informasjon-til-elever/slik-tester-du-deg-selv/

Knut Jørgen Kopperud