Resultater fra skolevalget 2019

Panelet ved skolevalget i Ekeberghallen

Valgvinner på Kongshavn ble Høyre, som fikk 20,6 % av stemmene. Til tross for en nedgang på 1,8 prosentpoeng fra forrige valg er partiet størst i år. Arbeiderpartiet er rett bak med 20,3 %, noe som tilsvarer én stemme mindre enn Høyre.

Partiet som har økt sin oppslutning mest siden forrige skolevalg i 2017 er Sosialistisk Venstreparti, som har gått fra 4,9 % til 15,9 %, altså en økning på 11 prosentpoeng. Det er Venstre som har tapt mest oppslutning, og partiet har gått fra 10,1 % i 2017 til 4,9 % i år, som tilsvarer en nedgang på 5,2 prosentpoeng.

Alle partiene som stiller til valg i Oslo var representert og mulig for elevene å stemme på, og komplett resultat for skolen er tilgjengelig i grafen under.

Takk også til de to sosiologiklassene som organiserte valget for hele skolen, og på den måten øvde seg på demokrati i praksis.