Søke om annullering av eksamen 22. mai

Kongshavn på høyden

Hvem kan søke?

• Elever som møtte til eksamen 22. mai før kl. 10.00.
  • Elever som ikke fikk vist sin kompetanse grunnet en formell feil ved gjennomføringen.
  • Feilen skyldtes
    • altfor sen innlogging
    • for høyt opplevd stress i forbindelse med innloggingen
    • for lite kompensert tid
    • eller lignende
  • Manglende tilgang til hjelpemidler kan ikke alene være årsak til søknaden.
  • Elever som har 1 i standpunktkarakter i det aktuelle faget kan søke om annullering, men vil ikke få skrevet ut vitnemål. Disse har rett til særskilt eksamen til høsten.

Hvem kan ikke søke?

• Elever som var oppmeldt til eksamen 22. mai, men som ikke møtte.

Søknadsprosessen

• De berørte elevene bestemmer selv om de vil at det skal søkes på vegne av dem. Skolene innhenter samtykke fra elevene. Når eleven får karakter, kan hen vurdere om karakteren eller dispensasjonsvedtaket skal stå på vitnemålet. Hvis eleven ikke har søkt om annullering først, kan ikke Udir garantere at søknaden vil bli behandlet før fristen for å sende vitnemål til Samordna opptak.
  • Elever som søker dispensasjon og annullering kan likevel få eksamenskarakteren på vitnemålet, dersom de ønsker det etter at resultatet fra sensuren foreligger. Fellessensur for de aktuelle fagkodene er 21. juni, og skolen offentliggjør eksamenskarakterer fra skriftlig eksamen torsdag 22. juni kl. 10:00.

Vi på Kongshavn ønsker at elevene skal gå ut med et best mulig samlet vitnemål. Vi tilbyr derfor at vår studieleder kan se gjennom hvert enkelt vitnemål og få fullmakt til fra eleven til å vurdere om det samlet sett kan være til beste for eleven likevel la eksamenskarakteren fra 22. mai bli stående på vitnemålet.

• Fullmakten kan til enhver tid trekkes tilbake jfr. avtalelovens § 16.
  • Skolene godkjenner søknadene senest mandag 6. juni kl. 1200.
  • Fylkeskommunen sender en samlet søknad til Utdanningsdirektoratet fredag 9. juni.
  • Utdanningsdirektoratet behandler søknadene fortløpende og senest innen fredag 16. juni.
  • Utdanningsdirektoratet informerer fylkeskommunen om vedtaket.
  • Fylkeskommunen informerer skolene om vedtaket, som igjen informerer elevene.
  • Etter at sensuren har falt, kan elevene velge om de likevel vil beholde eksamenskarakteren.