Møt vår nye avdelingsleder

Liv Ingebjørg Guneriussen

Liv har jobbet i ti år i Osloskolen, både på Elvebakken vgs, og som avdelingsleder på Kuben vgs. De siste årene har hun arbeidet for SV på Stortinget. Hun sier at det har vært artig å jobbe med politikk på nasjonalt nivå, og er fortsatt engasjert innen utdanningspolitikk. Samtidig har Liv savnet dynamikken i skolen, og gleder seg nå til å arbeide tettere med elever og undervisning.

Som avdelingsleder håper Liv på å være en støtte for lærerne, slik at de kan drive med sin kjernevirksomhet, nemlig undervisningen. Hun kommer også til selv å stå i klasserommet. Avdelingslederen har bakgrunn innen samfunnsfag og språkfag, og sier at det vil bli spennende å ta fatt på nye læreplaner. Liv har inntrykk av at vi har svært dyktige lærere på Kongshavn, og ser mange muligheter for et godt undervisningssamarbeid.

En del av stillingen består i å jobbe med internasjonalisering. Liv skal etter hvert ta over ansvaret for utvekslingsprogrammet hvor Kongshavn samarbeider med to videregående skoler i Berlin, og tilbyr elever i Osloskolen muligheten til å ta Vg2 i den tyske hovedstaden. Denne uka reiser seks elever fra Kongshavn på utveksling. Liv har selv vært utvekslingselev i Berlin, og ser fram til det spennende arbeidet med å jobbe tett med skyggelærerne våre, og med å få til ulike utvekslingsprosjekter med elevene. Utveksling med andre land, språk og kulturer gir elevene rike muligheter til å lære og til å få andre perspektiver på det norske. Liv trekker fram læringen som ligger i det å samarbeide med noen fra en annen kultur som en stor styrke. Man kan også få mye ut av å sammenligne prosjekter innen blant annet skolemiljø og bærekraft i forskjellige land.

Jobben som avdelingsleder og trinnleder handler også om å arbeide for et godt sosialt miljø på skolen. Liv ønsker å bidra til at elevene skal føle seg trygge, og at Kongshavn skal være et godt sted å være og å lære. Det er skolens ansvar ikke bare å sørge for å gi elevene god undervisning, men også sikre at de har det fint de årene de tilbringer hos oss.

Liv er veldig glad for å være her på Kongshavn. Hun har hatt en fin første uke på jobb, og er blitt godt tatt i mot av både elever og ansatte. Kongshavn er en hyggelig skole med god stemning, sier hun. Nå gleder hun seg til å ta ordentlig fatt på jobben og bli kjent med alle på skolen.

Vi ønsker Liv varmt velkommen!