Kongshavn vgs. administrerer  "Vg2 i Berlin"-prosjektet!

Vg2iBerlin-3-forside

«Vg2 i Berlin» er et prosjekt som startet i 2008. Dette er et utvekslingsprosjekt hvor Vg2-elever, primært fra Osloskolen, kan ta 2. klasse på videregående i Berlin. Fra å ha en håndfull elever med på prosjektet i starten, er det nå blitt så populært at nær bare halvparten av de som søker får plass. I år er det 25 elever der, fordelt på to forskjellige skoler. En svært engasjert og lærevillig gjeng!

Som elev gjennom Vg2 i Berlin-prosjektet følger du både tysk og norsk læreplan. Du følger vanlig tysk undervisning i vanlige tyske klasser, har prøver, får karakterer og til slutt karakterkort med tyske karakterer. I tillegg kommer det i løpet av året ned norske såkalte skyggelærere. De har intensivundervisning de dagene de er nede, og sørger for at de delene av den norske læreplanen som ikke blir dekt gjennom den tyske undervisningen, dekkes av deres skyggelærerundervisning. I norskfaget er det en egen lærer, bosatt i Berlin, som tar seg av det. Onsdager, etter den tyske skoledagen er over, samles alle 25 på en av skolene og har fire timer norsk. Slik, gjennom skyggelærerordningen og norskundervingen, får elevene også et norsk karakterkort med «norske» karakterer, og går på den måten ikke glipp av noe gjennom utvekslingsåret.

Elevene bor i tyske vertsfamilier det året de er i Berlin. Slik kommer de tett inn på tysk språk og kultur. De blir også veldig selvstendige i løpet av året de er «ute». Det å finne seg til rette i en fremmed familie – med et annet morsmål, komme inn i det tyske skolesystemet – med de forskjellene det innebærer, og finne frem i en stor og ukjent by, gjør at elevene vokser veldig det året de bor her.

Det som kjennetegner "Vg2 i Berlin"-prosjektet, er at man ikke sitter pal med skolearbeid døgnet rundt, men også opplever Berlin og Tyskland! Teaterkvelder, fjernsynstårnet, julemarked, rebusløp gjennom Berlin er noe av det utenomfaglige som skjer. I tillegg tar elevene også eget initiativ til det de måtte ønske å finne på. Busstur til München og Nürnberg og «turist i egen by» er eksempler på aktiviteter de har funnet på selv.

Begge skolene arrangerer også skitur en gang i løpet av januar. Da går turen til de østerriske eller italienske alpene, hvor elevene får skiundervisning en uke i strekk. I tillegg til det rent skitekniske, får elevene også gode tyske venner på denne turen.

Som du kanskje skjønner inneholder dette året mye. Elevene lærer veldig mye om seg selv, om Tyskland og om Norge – man ser ofte sitt eget hjemland med andre øyne hvis man har vært borte fra det en stund, og de lærer hvordan det er å være fremmed et sted, og å finne seg til rette på et for dem ukjent sted. En klok mann sa en gang at Berlin-elevene ikke kommer hjem ett år eldre, som alderen skulle tilsi, men ut ifra modenheten heller to år eldre.