Spennende prosjekter på gang hos årets ungdomsbedrifter!

Biz2Be UB

I disse tre ungdomsbedriftene går alle elevene i Cre8-klassen som er den ulike entreprenørskapslinjen som Kongshavn tilbyr.

EraCu UB har kommet opp med en unik idè der de produserer mobildeksler av resirkulert plast, men med et tynt lag av kobber. Kobberet gjør bakterier og virus inaktivt innen 4 timer. Med et vanlig plastdeksel vil det ta opptil 3 døgn. Ungdomsbedriften har vunnet to propeller, som gjør at de får støtte fra Sparebankstiftelsen på mellom 1000 og 10000 kr. Pengene blir brukt til å utvikle idèen videre. Etter hvert ønsker de å selge produktet ved å stå på stand og via netthandel. De har skaffet seg en mentor i Visma som skal teste produktet i en uke og komme med tilbakemeldinger.

Ungdomsbedriften RTC – Recycle trainings produktidè er en bærekraftig treningsslynge laget av bilbelter, den første 100% resirkulerbare på markedet. De henter gratis bilbelter i nærområdet. Prouktene blir sydd av innvandrerkvinner gjennom organisajonen sisters in buisness – som hjelper disse kvinnene med integrering.
De har brukt sin kontakt Christian Ringnes – de drar til Grand Hotel og henter grats laken som de bruker til innpakkningen av produktet. De har også inngått samarbeid med høyt profilerte PTer slik som Yngvar Andersen og div kontakter i Olympiatoppen som kan teste og profilere produktet deres. De har vunnet en propell og skal delta på en ny konkurranse i desember. De har også fått støtte fra Sundaasstiftelsen, som hjelper mennesker som blant annet har vært utsatt for bilulykker, derfor det bilbelte et godt symbol på dette. Ungdomsbedriften er opptatt av å hjelpe folk å få trent under Korona-pandemien. Ved å trene hjemme unngår man smitte på treningssenter, og med denne slynga kan man trene hele kroppen.

Biz2Be vil hindre bieutryddelsen ved å selge caps med en brodert bie til inntekt for Norges bierøkterlag. De har også vunnet en propell. Målet videre er å snart begynne å selge capsene gjennom sosiale medier og gjennom stands i lokalmiljøet.

Vi ønsker de alle tre masse lykke til videre! Fortsett den gode jobbinga!

Prototyp