Innovasjonscamp

Kongshavn har et samarbeid med Diocesan Classical Gymnasium i Slovenia. Samarbeidet er et ledd i et Erasmus-prosjekt, hvor Kongshavn har en mentorrolle i faget entreprenørskap. Mandag 2.mai dro 10 elever og 2 lærere til Ljubljana for å delta på en innovasjonscamp arrangert av vår partnerskole.

Denne gangen var oppdraget å komme med kreative forslag og framgangsmåter til hvordan Ungt Entreprenørskap i Slovenia kunne styrke sin posisjon til andre skoler og næringslivet. En viktig kanal her var sosiale medier. Ungt Entreprenørskap i Slovenia har få ressurser og er ikke "implementert" i skoleverket, hovedsakelig fordi entreprenørskap ikke er et fag som elevene kan velge. Dessuten har UE Slovenia få partnere i næringslivet.

I Norge er Ungt entreprenørskap en driver for entreprenørskap i skolen og har mange ressurser. Elevene fra Kongshavn har gode erfaringer med UE Norge og da de går på årets entreprenørskapsskole hadde de gode forutsetninger for å bidra. Innovasjonscampen varte i 3 dager, fra 3-5 mai, med finale den siste dagen. Det var mange spennende bidrag og vinnergruppen hadde en modell hvor de ville tenke helt nytt om både UE Slovenias hjemmeside, rektorer, næringsliv og studenter. Gruppen som ble nummer to ville bruke både video og APP-konkurranser for å fremme UE Slovenia. Mange av våre elever hentet inspirasjon fra sin entreprenørskapshverdag og var meget gode ambassadører for Kongshavn videregående skole.