Gjenåpning av skolen

Elever hopper foran skolen

På pressekonferansen i går understreket utdanningsministeren at alle elever jevnlig og regelmessig skal være fysisk på skolen i løpet av de neste ukene. Skolene må selv finne den organiseringen som er best ut fra lokale forhold. Vi skal derfor lage en plan for at alle elever på Kongshavn skal få vært fysisk på skolen mest mulig.

Vi vil starte opp gradvis for å gjøre oss erfaringer med organiseringen. Som vi også skrev til elevene i går, trenger vi ansatte å starte med en planleggingsdag mandag 11. mai. Det blir derfor undervisningsfri for elever denne dagen. I de gjenværende ukene vil vi fortsette å følge ordinær timeplan, men det vil bli en kombinasjon av hjemme- og skoleundervisning. Det blir hele dager enten på skolen eller hjemme. Vi starter forsiktig i uke 20. Tirsdag 12. mai vil vg3 ha undervisning på skolen. Vg 1 og vg2 har hjemmeundervisning denne dagen. Det kan være noen av dere vil ha uteskole denne dagen, men det vil bare være vg3 som har tilgang til skolebygningen den dagen. Onsdag 13. mai skal elevene i vg1 ha skoleundervisning, torsdag 14. har vg3 skoleundervisning og fredag 15. skal elevene i vg2 møte til skoleundervisning.

En forutsetning for å åpne er å sørge for tiltak som hindrer smittespredning. Folkehelseinstituttet har kommet med en egen veileder og den svarer på en del spørsmål som du kanskje lurer på.

Kan jeg dra på skolen hvis jeg har litt vondt i halsen eller hoster?

Nei, koronaviruset fører til sykdom som kan ligne på en vanlig forkjølelse. Derfor må alle som kjenner symptomer på sykdom holde seg hjemme.

Hva skjer hvis jeg blir syk i løpet av skoledagen?

Elever som får symptomer på luftveisinfeksjon må dra hjem fra skolen, men ikke med offentlig transport. Hvis eleven må bli hentet må eleven vente på et eget rom eller ute der det ikke er andre elever.

Kan jeg gå på skolen hvis et familiemedlem er sykt?

Hvis en i husstanden din har symptomer på luftveissykdom, men det ikke er bekreftet at det er koronaviruset kan du møte på skolen som normalt. Familiemedlemmer til koronasyke må være i karantene. Helsetjenesten bestemmer hvor lenge den skal vare.

Når må jeg vaske hendene mine?

• Før du drar hjemmefra og når du kommer hjemNår du kommer til skolen
  • Etter hosting/nysing
  • Etter toalettbesøk
  • Før og etter måltider
  • Etter at du har vært ute
  • Etter kontakt med dyr
  • Ved synlig skitne hender

Er det håndsprit tilgjengelig på skolen?

Ja, det blir kjøpt inn håndsprit sånn at du kan desinfisere hendene dine når du trenger det.

Hva skjer med renholdet på skolen?

Overflater på skolen blir rengjort oftere enn før. Det gjelder blant annet dørhåndtak og andre steder mange berører.

Kan jeg bare spise mat jeg har med hjemmefra?

Nei. Korona smitter ikke direkte gjennom mat eller vann, men elever skal ikke dele mat og drikke. Kantina på skolen vår vil være stengt, du må derfor ta med matpakke.

Hvordan skal vi behandle utstyr flere elever bruker?

I noen fag deler elever utstyr. I den grad det er mulig, skal hver elev ha utstyr bare han/hun bruker. Når det ikke er mulig, skal utstyr rengjøres etter bruk.

Kan jeg ta off. transport til skolen?

De som kan, bør gå eller sykle. Rådet er at når det er snakk om skoleskyss bør elevene sitte på annenhver plass i bussen/trikken

Er det greit å ta på hverandre?

Nei, egentlig ikke. Rådet fra Folkehelseinstituttet er fortsatt å unngå klemming, håndhilsning og annen berøring.

Skolen vil følge retningslinjene fra folkehelseinstituttet som du finner her:

Smittevernveileder